Fowey

7 mei 2024 - Fowey, Verenigd Koninkrijk

Ik sla even een héél stuk over maar deze ervaring wil ik graag met je delen. Naast de Isles of Scilly is Fowey (spreek uit als Foy) een van de mooiste plekken die ik tot nu toe gezien heb.

Als je ooit naar Cornwall gaat, dan mag je Fowey echt niet overslaan. Ik klink als een reisgids maar man, wat is het hier fijn. Het is als de Rivièra maar dan met cottages, witte hoge herenhuizen met houten veranda’s én een kasteel. En steile straatjes en kleine pubs. En heftige getijden. En mooie bloemen. En minder glam. Ach, het is eigenlijk heel anders dan aan de Rivièra… maar de sfeer is vergelijkbaar zonnig en easy. Ga naar de Town Quay (vanwaar het veerpontje vertrekt), verbaas je over het grote beeld van de kraai met het boek, lees dan de tekst die erbij staat, zeg: aha! - ik verklap niks – en ga op een bankje zitten om te genieten van het uitzicht. Je kunt oneindig lang kijken naar alle bootjes en het water.

Mijn hotel heeft een terras dat over de haven en de zee uitkijkt. Aan de overkant is het stadje Polruan. Op afstand al net zo mooi als Fowey maar het blijkt meer een woon- en werkstad en Fowey is een vakantiestadje. In mei of juni is het qua drukte prima te doen. Niet té rustig maar zeker niet te druk. In de zomer is dat wel anders. Ik heb geluk. Ook met het weer.

Ik zit in de zon te schrijven in een grasveld vol madeliefjes. Ruimte genoeg om 100 koprollen te maken rondom. Ik heb het gedaan!
Oh nee, toch niet.

Het water
Fowey is voor zeilers een populaire plek. Je moet wel goed op de getijden letten want dat komt heel nauw. Die zijn hier best heftig. Eens per maand stroomt het water de lagergelegen winkels en gebouwen binnen, zo hoog is het tij. De mensen zijn eraan gewend, je moet wel. Ik sprak de eigenaresse van een winkel en zij zei: “Ik heb geluk, bij mij komt het maar tot aan de drempel.”

Ik wilde gaan wandelen in Polruan vandaag maar kwam in de haven een te gekke plaat tegen in een mal winkeltje en had én geen zin om die mee te slepen én geen zin om weer naar het hotel te lopen. Dus ben ik in Fowey gebleven en heb daar heerlijk rondgewandeld en nog wat souveniertjes gekocht. Ik ben zo flexibel in mijn plannen... 

In de madeliefjestuin vertelt een hotelgenote dat Darthmore in Devon ook zo mooi is, met twee stadjes aan de oever van de rivier die uitmondt in zee. Ik heb helaas geen tijd meer maar just so you know.

Bazooka
Het weer was vanochtend goed genoeg om het ontbijt buiten op het terras te nuttigen. Het meisje bracht de koffie, en een water bazooka (zo’n oranje blauw plastic ding). Tegen de meeuwen, haha.
Er zat inderdaad een dikke vette meeuw vlakbij die rustig afwachtte totdat er een lekker hapje te pikken viel. Ik heb het waterpistool niet gebruikt en een heleboel foto’s gemaakt van die meeuw.

Padstow?
Ik was hiervoor in Padstow, een bekend oud vissersdorpje dat vaak genoemd wordt. Op de plaatjes heel authentiek en mooi maar ik vond er niks aan. Het was zo toeristisch, met vreettent na vreettent alhoewel het er volgens de Engelsen juist erg goed is om te eten omdat een bekende kok, Rick Stein, (anyone?) er een paar restaurants heeft. Dat zal ook wel hoor, maar met al die ijsjes-etende en bierdrinkende Engelsen wordt zo’n mooi plaatje al snel een soort kermis.

Het enige mooie was de rivier Camel die uitmondt in zee. En daarom aan getijden onderhevig is. Hij stond een paar keer droog, wat een bijzonder gezicht is. Het hotel was op zich aangenaam maar de mensen minder vriendelijk dan in Fowey en ook al zijn ze van dezelfde keten (Harbour Hotels), die in Padstow was een stuk duurder.

Conclusie: sla Padstow over (tenzij je een fan bent van Rick Stein) en ga naar Fowey!
En als je van hotels houdt, ga naar het Harbour Hotel Fowey. Naast de fijne locatie, staat er op je kamer een complementary gin en tonic voor je klaar. Hoe Engels wil je het hebben? Cheers.

Jouw reactie